Fem fæle feil på iPhone 3G

Alle sutrer om at den ikke har videoopptak (man må laste ned et program), eller at man ikke kan motta MMS på normal måte (man må åpne dem i nettleser). Selvsagt burde slikt vært på telefonen. MEN, noen problemer kan ikke løses ved å laste ned programmer. Jeg gir dere fem fæle feil som ikke kan gjøres opp for med programmer.
 

1)
Den har touch-skjerm og ser glossy ut, så ja, den tåler sinnsykt lite. En liten dult og den har fått en ripe. Min gamle, gamle Nokia nærmest likte å bade. Min gamle Sony Ericsson tålte å møte bakken. Jeg tør ikke engang tenke på hva som skjer hvis iPhonen deiser i bakken en grufull dag. I denne tortur-videoen får du se hvordan det går. Jeg skal i hvert fall ikke prøve frivillig.

 

2) Kameraet suger heftig i forhold til prisen. Det mest irriterende er at den ikke har kameralys. Er det småmørkt har du null sjans til å få tatt et bilde som er tydeligere enn:

 

3) Klippe, lime, klippe, lime! Apple, det er klønete å måtte skrive inn ting på nytt. I hvert fall ettersom man bare kan ha telefonen (og dermed tastaturet) vannrett i internettleseren, hvor man skriver generelt mindre enn i SMS-funksjonen, hvor man må ha det minste tastaturet! Hva er det for tull, Apple? 

Dagbladet skriver at dette kommer i nærmeste operativssystemoppdatering (v. 3.0). Hallelujah!

4) Det er vanskelig å bruke den som en phone, ironisk nok. Selv på steder med lite bråk er det vanskeligere enn på andre telefoner å høre hva mottakeren sier, og ofte også vice versa. Hallo, Apple, den heter iPHOOONE. Jeg vil bruke den som phone også!

5) Multitasking, please! I dag funker dette bare for iPod-funksjonen.

I tillegg har jeg en liten klage på vegne av den iskaldt-halve-året-delen av landet: Touch-skjerm + hansker = funker dårlig, eller egentlig ikke i det hele tatt!

Litt morsomt at jeg allerede hadde skrevet dette innlegget tidligere i dag, og skulle publisere det først på tirsdag, men plutselig så jeg at VG Nett skriver at det kommer ny iPhone i juni. I tillegg ramser de opp en liste som ligner min? De må ha sniksett, hehe!

Får håpe Apple løser de fæle feilene, ikke at min telefon skal byttes ut med det første, men for dere kommende iPhone-eieres beste. Jeg elsker iPhonen min (uff, så random det hørtes ut!), uansett om den har et par «flaws».

– Har du iPhone, eller ventet du på en forbedret utgave?
– Skal du i så fall ha den som kommer nå til sommeren, eller venter du ENDA lenger?

Oppdatering 18.mars:
I følge MacWorld og VG Nett vil programvareversjon 3.0 f.eks. støtte MMS, notatsynkronisering, push-oppdatering, ta opp tale, klipp-og-lim, vannrett tastatur (nå også i SMS, e-post og notater) og all around-søkefunksjon. Hipp, hipp! Jeg synes dette høres riktig så flott ut! Vi kan altså stryke eeeeh… kun punkt 3.

23 Responses to Fem fæle feil på iPhone 3G

  1. mkander sier:

    Jeg har en iPhone! Har akkurat skrevet ønskeliste selv også hehe http://gnus.no/min-iphone-onskeliste/ 🙂

    Det viktigste jeg ønsker meg er støtte for VIDEO! Spesielt livestreaming er viktig.

  2. Martin sier:

    Hva med videresending av tekstmeldinger?? 😉

    • Det hadde også vært glimrende, ja! Hadde helt glemt det, da jeg bruker mine gamle av og til, og har «trilling»-abonnement så jeg kan videresende SMS fra de gamle tlf. om nødvendig 🙂

  3. Torbjørn sier:

    Drøyern nok til e får se forbedringslista på den forhåpentligvis nye telefonen før e sier ja takk til å kjøpe. Har skuffa meg dypt det jeg har sett av dagens iPhone. Og det skal legges til at det mener jeg fortsatt, etter å selv eie en HTC touch diamond, som i realiteten er en ufattelig treig og slitsom telefon å ha med å gjøre!

    Flott liste btw.

  4. Kurt sier:

    – Skjermen tåler svært hard behandling, så det du sier er tøys.
    – Vanskelig å høre hva folk sier i iPhone? Du har trolig hørselsskader.
    – Bruke hansker når du ringer med mobiltelefon? Hæ? Gjør du det med andre telefoner? Dette er igjen bare tullprat, ærlig talt!

    Ellers greit nok, telefonen HAR irriterende mangler som vi alle håper blir rettet. Samtidig er det verdt å merke seg at den er så mye mer enn en mobiltelefon, og folk BRUKER faktisk iPhone til nettsurfing m.v. Ingen andre er i nærheten!

    • – Min lå i jakkelomma (sammen med nøkler og en hårspenne, åh gru) de første dagene, og jeg kunne tydelig se riper på touch-skjermen, og én voldsom skrape på eplelogoen. Og ja, jeg var forsiktig! Kanskje vi er uenige om hva definisjonen av hard behandling og ripe er.
      – HÆÆÆÆH?
      – Ja, det gjør jeg. Her er det vinter halve året. Snakker selvsagt ikke om polvotter, men nærmere vanter i tykkelse.

      Enig med deg der, den er den beste hittil, selv med sine mangler.

      • Monica sier:

        Grunnen til at du ikke kan skrive på iphone med hansker, er fordi den reagerer på varmen fra fingeren rett og slett. Noe jeg synes er bra da den ikke reagerer på andre ting, som er irriterende. (Har hatt lg ku990)

  5. Marius Nilsen sier:

    Hei!

    Dette er da din enkelte mening.
    Skjermen er solid som fanken. Tåler en real smell før den sprekker, eller får riper.
    Det er serdeles enkel og bruke denne som telefon, så dette er nok bare du som ikke har tid og venne deg til.

    Dette er en telefon, ikke ett digitalkamera. Om du er ute etter en kameratelefon, tenker du ikke iPhone engang.

    Men klipp og lim, og mutlitask funksjon savner jeg.

    • Hei! Selvsagt er det min enkelte mening, det er jo min enkelte blogg!

      Jeg har heldigvis ikke testet hvor mye smell den tåler før den knuser, men riper, de kommer bare man snakker om dem. Har jeg sagt at den ikke er enkel å bruke? Den er jo fantastisk enkel, og fantastisk generelt. Det er lyden som kommer ut av høyttaleren som er klønete å høre, spesielt merkbart på steder med mye bakgrunnsstøy. Og ja, jeg har forsøkt å skru opp til det høyeste volumet. Kanskje det må nevnes at min iPhone skal på reparasjon ang. volumknappen?

      Ja, den heter iPHOOONE, men min oldis-Sony Ericsson walkman-telefon kunne ta bedre bilder enn iPhone! Innrøm det, kameraet suger heftig.

      Klipp og lim kommer ved neste oppdatering!

  6. lol sier:

    øhh.. jeg har mistet min iphone i bakken utallige ganger. Ikke en eneste ripe engang. Ikke i plastikken bak, eller i skjermen… har ikke en eneste ripe eller et lite hakk i telefonen min! Den tåler nok mer enn du tror

  7. Kamilla sier:

    Hei,
    Jeg har iPod touch selv, og synes det er KAAAALDT å måtte ta av seg hansken for å trykke på iPoden, men det er kommet «spesielle» iPhone/pod hansker… ;o) Leste det for ca. en mnd. siden, men har ikke lagret linken. Sorry..

  8. Thomas sier:

    Og til tross for alt dette: prøv å bruke en «vanlig telefon» (les: alle de andre) etter å ha blitt kjent med iPhone… Tilbake til steinalderen! De andre har hatt ti år på seg… iPhone kjører rundt dem på sine første spede forsøk. 🙂

    • Ja, gjett om! De gamle telefonene virker knotete og håpløse.

      Selv om det av og til er deilig å kunne kjenne tastene man trykker på av praktiske årsaker, f.eks. når man skal svare på en SMS litt diskret.

  9. iPhone brukerX sier:

    Har noen punkter som kan være til hjelp:
    1: ripebehandling med garanti: http://www.ripefritt.no/
    Skal visst tåle nøkler og alt. Det finnes jo en masse av disse. For alle fra kontorrotta til håndtverkeren.
    2: mobilen rommer ikke all verdens av linse. (Dette er viktigere enn mp, fordi uten stor linse som fanger mye lys, blir det blur-effect på bildet). Selv har jeg brukt SE 810 i over ett år. Grei telefon, men bildene er stort sett dårlige. Da jeg endte opp med kompaktkamera og en speilrefleks uansett falt mitt hovedargument mot iPhone (som jeg har nå)
    3: enig, ganske utrolig at det ikke kommer før nå…
    4: Tror det er noe galt med telefonen din. Min 3g er den beste telefonen jeg har hatt når det kommer til lyd (begge veier) Særlig på steder med mye mennesker som en bar eller restaurant der summingen av stemmer kan være påtrengende. Dette ville jeg klaget på !
    5: Jeg har store fingre og slet med å skrive SMS på andre telefoner. iPhone fungerer bra. Har aldri tenkt på å IKKE ta av meg vottene… 🙂

    Noe av det JEG savner er TrackID fra SE (den er genial) De jeg har prøvd på iPhone har ikke vært særlig gode. Noen erfaringer?
    Og muligheten til å boote hardt. Det er jo greit på andre telefoner der man kan ta ut batteriet når den står i standby. Da stilles alt tilbake til fabrikk.
    Noen som hvet hvordan man gjør dette på iPhone?

    • 1) har kjøpt meg både hardplastdeksel og «klistremerke» til å klæshe uttapå touch-skjermen, men venter med det i tilfelle jeg får ny telefon tilbake fra reparasjon (har fortsatt plasten som fulgte med på touch-skjermen) 🙂

      2) SE 810i gir bedre bilder enn iPhone, i alle tilfeller av lyssetting! Med tanke på prisen man betaler for en iPhone mener jeg at den bør den i hvert fall klare å være på likt «kameranivå» som en gammel walkmantlf. fra SE!

      4) Den skal på reparasjon, men det pga. skjeiv volumknapp (øverste delen (+) stikker mer ut en nederste delen (-)). Får sutre litt om dette også, forstår jeg.

      Jeg benytter meg av gratisprogrammene midomi (http://www.midomi.com/) og Shazam (http://www.shazam.com/music/web/home.html). Vet at det finnes flere, men har slått meg til ro med disse da de fungerer fint til mitt bruk. Sistnevne tar kun «ordentlig», innspilt musikk (altså ikke nynning, dette gjør derimot midomi).

      Savner også å kunne ta ut batteriet hvis den henger seg opp, men da dette skjer ytterst sjelden har jeg nøyd meg med å holde inne power-knappen til den gir tapt og slår seg av. Hvis problemet gjentar seg kan du prøve å gjenopprette til fabrikkinnstillinger via iTunes-synkronisering. http://support.apple.com/kb/HT1414?viewlocale=no_NO

  10. Caroline sier:

    Det finnes et klipp og lim – program, som heter Keyboard Extension, tror jeg.
    Jeg har lastet det ned på Cydia – installer. 🙂 det funker fint!
    Er veldig fornøyd med iPhone 🙂

  11. Jon sier:

    klipp/lim (Copy/Paste) i samtlige Apple iPhone Apps

    liggende tastatur i samtlige Apple iPhone Apps

    MMS med bilde og lyd

    Forbedret SMS-program som lar deg videresende og
    slette meldinger

    Mulighet for å sende og motta vCards og andre filer

    Ny diktafonprogramvare

    Støtte for egne kalendre m/abonnement

    Forbedret aksje-applikasjon

    Spotlight søk som søker i alle telefonens filer

    Synkronisering av Notater

    Stereo Bluetooth AD2P

    WiFi autoinnlogging

    Anti-phishing filter i Safari

    Full støtte for «push notifications»

    Peer to Peer som lar to iPhones koble opp trådløst over Bluetooth til andre iPhones – muliggjør multiplayer spill

    APIer for CoreLocation som muliggjøre at programvare kan benytte den innebygde GPSen til navigasjon. Virkelig GPS-programvare vil med andre ord være mulig f.eks (Tomtom)

  12. Lothiane sier:

    Jeg har iPod Touch, ikke iPhone, og valgte den pga pris og fordi jeg hadde hørt noen misfornøyde tilbakemeldinger om telefonen.

    Jeg er strålende fornøyd med min iPod! Har kjøpt «frakk» til den som beskytter godt om den skulle falle i bakken + beskyttelsesgreie som jeg klistra på skjermen. (Bare litt vanskelig å få bort alle luftbobler, så det er en igjen. Irriterende.)

    Jeg tror jeg avventer iPhone til jeg kan bruke abonnementet jeg har i dag, eller tilsvarende pris i hvert fall. Innen da har de sikkert retta opp masse av det folk er misfornøyde med. Det er nå i hvert fall den mest fantastiske dingsen jeg har kjøpt meg noensinne. I ♥ my iPod Touch

  13. iPhone sier:

    «- Har du iPhone, eller ventet du på en forbedret utgave?
    – Skal du i så fall ha den som kommer nå til sommeren, eller venter du ENDA lenger?»

    det er jo bare snakk om ny programvare, ikke ny telefon, rent fysisk.

Legg igjen en kommentar