Du har misforstått, Mr. Minister!

«Erfaringene fra forsøkene med utvidet skoledag er entydig positive. Alle er fornøyd, bortsett fra opposisjonen, sier Solhjell.»

Det må være det dummeste jeg har hørt hittil i dag. Det blir som å konstatere at «alle er enige, unntatt de som er uenige!» eller «alle liker pizza, unntatt de som ikke liker pizza!» Sitatet kommer fra Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell. Han la i formiddag fram planene om en utvidet skoledag som VG Nett skriver om i dag.

«SV-ministeren vil ha mer tid til fysisk aktivitet og mulighet til leksehjelp, men lover også mer tid til viktige basisfag.» Å arrangere fysisk aktivitet i skolen slik som gymmen er i dag er nødvendig, men det trengs så absolutt ikke mer fysisk aktivitet i den norske skole! Vi får ikke gode internasjonale resultater av å la elevene tusle halvhjerta rundt etter en ball. La elevene selv velge når, med hvem, hvor og hva slags fysisk aktivitet de vil delta på. Det er det som kalles idrettglede. Mulighet til leksehjelp er et flott forslag! Mer tid til viktige basisfag? Høres flott ut.

«Vi går ikke inn for en lengre skoledag, men en bedre skoledag, sier han.» Hmm, hva er det du har tenkt til å kutte bort, ettersom du vil ha mer fysisk aktivitet og mer tid til basisfag?

«Ifølge Solhjell vil reformen bety at elever fra første til fjerdeklasse vil få utvidet skoledagen med en rundt en time daglig. Også elevene på ungdomstrinnet vil få lengre skoledag, dersom SV får gjennomslag for reformen.»  Har du glemt hva du lovte i forrige avsnitt? Dette betyr jo at skoledagen blir lengre! Ungdomstrinnet i dag har for mange timer. Hvis du forsøker å presse på allerede skoleleie og smårebelske elever enda flere timer, vil et betydelig antall elever droppe ut før de er ferdig med ungdomstrinnet!

«Den omfattende reformen vil ifølge Solhjell ha en prislapp på mellom seks og åtte milliarder kroner, avhengig av hvor stor utvidelse det blir av timetallet.»  Så du vil betale ÅTTE MILLIARDER KRONER for å holde elevene lenger på skoler som sårt trenger penger til oppussing? Hva med å bedre skolene og kvaliteten på undervisninga først?

Du har misforstått, Mr. Minister! Norsk skole trenger ikke flere timeantall. Norsk skole trenger å bruke de timene den allerede krever av barnas liv! 1/3 av skoledagen går med til bullshit. Hadde lærerne klart å holde ro i timene, skape et trygt og hyggelig læringsmiljø og generelt hatt bedre undervisningsevner hadde vi ligget bedre an internasjonalt sett.

– Hva mener dere om Solhjells heldagsskole?

23 Responses to Du har misforstått, Mr. Minister!

  1. Bergenser sier:

    Dra til helvete kjære minister… du har sagt noe fornuftig før, men nå trer du langt over grensen for min del… jeg stemmer egentlig AP, men med sjangsen for å få dere i regjering så stemmer jeg heller FrP! Heldagsskole er helt uhørt, barna er nokk uslitt som det er når de kommer fra skolen!

    Gleder meg til dere taper valget, stå på, så gjør dere det med glans!

  2. Marianne S sier:

    Dette er vel bare tull håper jeg? Mener du at det er bedre å pusse opp skolene enn å øke nivet på utdanningen? Det ene utelukker ikke det andre.
    Norge ligger langt bak det representative nivået ellers i europa, som du skriver, allikevel klarer du ikke se det positive i å øke fokuset på læring blant norske barn. Ungene er på skolen fra 7-17 med SFO tid, spørsmålet er bare å utnytte denne tiden mer effektivt, både fysisk, læringsmessig, og fokus på sosial kompetanse og ikke minst: lek og fritid.

    At noen ungdommer sutrer over å måtte gå på skole er for meg ikke relativt. Skal norske menn og kvinner måle seg i et internasjonalt arbeidsmarked må standarden økes. Da trengs flere timer!

    Ja og dette «1/3 del går bort i bullshit» skriver du så kjekt – hvor i all verden tar du det fra? Jeg har en mistanke at du ikke har den fjerneste anelse om hva som foregår på skolen i dag….

    Men god bedring! ;o)

    • Med oppussing tenker jeg på bl.a. på slitne skolebygninger, slitte bøker og utdatert og ødelagt utstyr. Jeg skriver «hva med å bedre skolene og kvaliteten på undervisninga først?» Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre, men å betale milliarder på å holde elever og lærere lenger på skolen bør ikke prioriteres når skolene og undervisninga i første rekke må oppdateres og få bedre kvalitet.

      Det trengs ikke fler timer, timene må bare utnyttes bedre! Lærerne bruker for mye tid på tull og å roe ned elevene som bråker, samtidig som de elevene som forsøker å jobbe ikke får konsentrasjone eller oppfølging. Det er jo derfor de ikke lærer nok i internasjonal sammenheng!

      Etter mange år på skolebenken vet jeg hvordan en norsk skoledag ser ut i dag, i motsetning til politikere som satt der for 30 år sida. Jeg ser da selv hvor mye av skoledagen som går med til unødvendige ting slik som at læreren står foran klassen halve undervisningstida og forsøker å roe ned klassen før undervisninga setter i gang. I tillegg hender det ofte at timesvis av skoledagen går med til at læreren står foran ved tavla snakker urelevant vissvass.

      Lærerne trenger bedre opplæring i hvordan holde kustus, samt i bedre læringsmetoder. DET kan noen av de pengene heller brukes til.

  3. Bea sier:

    Endelig heldagsskole.

    Har forsøkt heldagsskole til min sønn i ett år. Den ekstra timen som skal gå til mer læring og fysisk aktivitet tas fra SFO tiden. Så det faktiske timeantallet barna er på skolen er uforandret. For det er bare å innse, det er ikke mange barn i dag som ikke har SFO, dette er en nødvendighet for de fleste foreldre for å få verdagen til å gå rundt.

    Min sønn hadde heldagsskole i første klasse, en ekstra undervisningstime hver dag og en time midt på dagen til mat og lek. Dette medførte at barna var langt mer utvilte og konsentreret til siste økt.

    Tilbakemeldingene fra lærerne var at nivået på basisfagene, matte og norsk, økt betraktelig i forhold til tidligere år. Vi har ikke lenger heldagsskole dessverre, og det vises i basisfagene for de som er føste klasse i dag.

    Så dere som er kritiske til dette har tydeligvis ikke forsøkt. Jeg ønsker et slikt tiltak velkommen med hele mitt hjerte.

  4. Petra sier:

    Som lærer er jeg langt på vei enig med «Print Screen Queen». Tror kunnskapsministeren er litt på ville veiernår han vil utvide skoledagen. Skoledagen er lang nok, det er innholdet som må endres på. Få bruke mer tid til fysisk aktivitet/kreativitet (Gym/heimk), la lærere være lærere (ikke sosialarbeidere/byråkrater) og få mer disipin i skolen(skoleuniform, konsekvenser for regelbrudd). Og til vedkommende som skrev at barna er på skolen fra 7-17; hvis en 6 åring er så lenge på skole/sfo, er det etter min mening på grensen til barnemishandling! De fleste barn som bruker SFO er der fra ca åtte til ca fire, og det er IKKE alle barn som bruker SFO. SFO er dessuten preget av lek, og ikke skolefag, og oppleves som en friplass for barna. Tror at lengere skoledag for elever i u-skolen vil føre til mer skoletretthet, og dermed dårligere resultater på internasjonale målinger.

  5. gunn elin pedersen sier:

    Jeg er helt enig i at elevene trenger lærere som klarer å holde oppmerksomheten og motivasjonene til em oppe.Ågi ungene lengre skoledager er ingen god ide.De er kjempesliten når dekommer hjem,og blir så lei seg/dårlig humør når vi legger opp til lekser.
    Det hadde vært bedre om kunnskapsministeren tok bort dulltimene med uteskole,og forlangte at også 1-4 klasse fikk fag istedet for turer og uteskole.Da de ikke har noen fag.Mer bevisst læring mot matte,engelsk,norsk.For guds skyld få vekk krl og nynorsk i skolen.Muslimer vil ikke ha krl og andre vil ikke ha om islam.Begge like fornærmende!
    Nei,få tak i de aller flinkeste lærerne og gi dem 50 % mer i lønn.Puss opp skolebyggene,så kan ungene komme på skolen.Ta vekk lekser,det er lærers jobb å lære bort,både i barneskolen og på v.g skole.

  6. Renate sier:

    Kunne ikke vært mer enig! Få heller inn flere ressurser i form av skoleassistenter og ekstraundervisning for dem som trenger det- og det er mange!!

  7. Marianne S sier:

    Du skriver at du har sittet lenge på skolebenken, så jeg antar at du er ferdig med ungdomsskolen i det minste. Det kan se ut som du snakker om ditt eget skolemiljø og «lærere som snakker vissvass», stemmer det? Eller snakker du om barneskolen? (det er tross alt det vi faktisk diskuterer)
    Jeg er spent på hva du mener med vissvass i barnskolen, har du konkrete eksempler?

    Dette handler heller ikke om «politikere som satt på skolebenken for 30 år siden» men om et faktisk prosjekt som er utprøvd i flere steder i Norge – et konsept hentet fra utlandet. Her i min kommune har flere politikere, samt lærere vært på utvekslingsbesøk på New Zeeland, så det du etterlyser har faktisk skjedd. :o)
    Det er dette Utdanningsministeren snakker om når han sier «gode erfaringer».

    Jeg mener du tar feil når du legger skylda på effektiviteten til lærere når det gjelder lavt utdanningsnivå i Norge, det blir for enkelt. Se da heller til lærerplaner og Reformer. (Hvis mye er feilslått synes jeg personlig)

    Du skriver at du ønsker at skolene og undervisningen «må oppdateres og få bedre kvalitet» – Ja, sier du det? Hva tror du Undervisningsministeren vil med planene sine? ;o)

    Marianne

    • Vissvass-lærere har jeg opplevd på både barneskole, ungdomsskole og videregående skole. Eksempler vissvass vil være at lærer snakker om hva som har skjedd på nyhetene (f.eks i matte eller naturfag?!), diskuterer med en enkelt kverulant elev om noe utenfor faget, eller rett og slett står og summer for seg selv foran ved tavla. Solhjell ønsket å utvide timeantall i både barne- og ungdomsskole.

      Selvsagt har også læreplaner mye av skylda når det brukes såpass mye tid på religion & etikk/KRL/RLE (og sidemål i ungdomsskole).

  8. fæg sier:

    off av meg, får vondt i magen av å lese dette innlegget! Å påstå at flere elever vil droppe ut som følge av at det blir flere timer er latterlig. Du må tenke på at de aller fleste ungdommene «dropper» ikke ut av ungdomskolen, de fleste fullfører skolegangen sin uansett, som følge av forventninger fra foreldre, venner og lærere. Det kalles en sosial rolle, som ikke påvirkes av lengden på en skoledag.

    Jeg ser helt klart logikken i at elever som er smårebelske vil droppe ut av ungdomskolen hvis dagene blir lengre, men det er ikke helt så enkelt. Det er flere variabler og forutsetninger som påvirker ens «lyst» til å gå på skolen enn varigheten av dagen.

    • Elever som allerede sliter får det ikke bedre av lengre skoledager, selv hvor «gode» disse skoledagene måtte være. Gjennomsnittet ligger vel på ca. 30 skoletimer i uka på ungdomsskole + 7-8 klokketimer lekser, og det er nok. Det er hvordan timene utnyttes som er feil, ikke antallet.

  9. KH sier:

    Jeg hørte et interviu med undervisningsministeren: «Man må vite at hode og kropp henger samme». Jøss dette må være den største oppdagelsen etter hjulet.

  10. yen sier:

    Til Marianne S:

    En lengere skoledag trenger ikke nødvendigvis være et dårlig ide. Men kan du tenke deg å forbedre dagens undervisning og lærings metoder at det kunne vært et bedre alternativ? Det er nesten en fakta at de fleste barna er slitne og lei når de kommer hjem fra skolen for ikke nevnes de som ikke ønsker å være der engang. Årsaken kan være at de må tilbinge 6-8timer, fem dager i uken med fire tørre brødskiver og 25 unger som de ikke kommer overens med.

    Hvor tror du at barn vil blir mer motivert til å lære når man gir dem enda mer av noe som de hverken ønsker eller trenger. Selvfølgelig er det klart at barn ikke er moden nok til å ta de valgene som best for dem. Det er akkurat derfor vi voksne kommer inn, derfor er det viktig at vi vurdere dette forslaget om å forlenge skoledagen nøye.Hadde ikke det vært bedre at vi starter med å få barna til å ha LYST til være på skolen før vi tvangsfore dem enda mer?
    Det er jo her at oppussingen av gymsal eller bedre utstyr til læring kunne kommet inn. Forslaget om å få in skole assistenter syns jeg var et bra ide. Ja! hva med øke antallet på LÆRER per elev? Hva med se på hva Finland gjør, siden deres skoler ligger veldig høyt oppe i Europa.

    Jeg er 21 år gammel, og kan fremdeles husker mine tidligere skoleår. Pga vi hadde flyttet del, så fikk jeg oppleve mange skole miljøer både innen og utenfor byen. Jeg må dessverre være enige med trådstarteren at mye tid gikk til »bullshit». Det var ikke nøvendigvis 1/3, men en merkbar del var det. Hver dag så strevde lærene å holde på styr med et par elever og 25 elever satt og så på. Jeg har mange (dette er mange når man må være der 7timer man-fre)ganger sittet med hånden oppe for å få hjelp og at klokka ringte ut før jeg fikk det. Resultatet ble at jeg måtte gjøre oppgavene hjemme i tillegg til leksene.

    Det hadde vært urettferdig av meg å si at alle de jeg hadde gått på var av dårlig kvalitet. Min klasse forstander fra tredje klasse var helt fantastisk. Hun lagde quiz med premier (åtte-åringer liker jo det) som fikk oss til huske det det vi lærte og mellom timene skrudde hun på musikk og tvang oss til riste på oss. Hun var motiverene og sprudlene, men allikevel så turte ingen av oss å bråke eller gi hverandre slemme bemerkninger fordi det ble klart gjort uakseptabelt. Hun var altid forbredt til timene sine og dermed kastet ikke vekk våres tid sammen. Effektivisering er akkurat der man skal begynne, tid er ikke til å kastes vekk.

    På den andre enden; min engelsk lære fra VK2 som klarte å utale ordet »retardet» som »retreated»snakket om norsk politikk, AP,Jappe-tiden og alt annet som ikke hadde noe som hels med engelsk å gjøre i hele ti måneder. Vi klagde men ble ignorert. Så det var kun en som fikk en firer under muntlig eksamen og resten fikk toer og treer (hallo! MUNTLIG engelsk, vi nordmenn som sitter dagen langt med å ser på amerikansk tv kan dette!), og grunnen var at de kunne veldig lite om engelsk litteratur.

    Hvor mye tid trenger vi for å finne ut at hun fantastiske dama trenger et lønnspålegg og han fjotten her trenger å dra på et engelsk kurs?
    Det er ikke mengden av tid som er avgjørene,men faktisk hva den tiden brukes til.

    Hva hjelper innholdet i læreplaner eller reformer hvis det som skal faktisk bringe de til live mangler kompetansen til det? Det er som å gi en bolle-oppskrift til en skomaker.

    Hvorfor ikke prøve å forbedre lærenes kompetanse, øke antallet på lærer per elev, gir elevene bedre lærings ressurser (data maskiner, bedre bibliotek,leksehjelp ovs.), hindre mobbing (for øke trivselen til barna) i første omgang. Hva er det verste som kan skje? At barna faktisk begynner å like skolen?
    Å gi et lengere skole dag, noen som barna allerede har noe i mot av fra før av er ikke akkurat et skuddsikker plan. Skulle ikke vi jobbe med å forhindre skolemassakerer til å komme til Norge?

    Burde ikke det legges vekt på meningene til dem som saken gjelder; nemlig elevene og lærerene og ikke minister av »ditten og datten» Spør elevene hva som kan gjøre deres skoledag bedre og deres vanskeligheter med å lære. Høre med lærene om hva som trengs for at arbeidsdagen deres lettere.
    Kanskje det er dem som trenger mer tid eller hjelp for forbrede seg til timene.

    Marianne S, det virker som du har gått på veldig kvalitets sikret skoler med tanken på at du ønsker mer av det. Jeg vil derfor gjerne vite navnene på dem slik at jeg vet hvor jeg kan sender mine framtidige unger 🙂

    ps.til bloggeren: takk for at du starter denne tråden.

  11. Marianne S sier:

    Jeg syns ikke skolemassakre eller mangel på antall lærere pr elev er noe argument imot heldagsskolen. Når heldagsskolen kommer vil elevassistentene som arbeider på SFo få større innpass i skoledagen og vil da også bli sett som en større del av skolesystemet. Disse assistentene vil et flott tilskudd som vil komme elevene tilgode.

    Ja jeg arbeider på en bra skole, og vi samarbeider med skolene i resten av vår kommune. Målet er alltid å bli bedre, at barna skal trives og at innholdet i skoledagen skal være interessant og nyttig. Å fjerne feks uteskolen vil neppe øke trivselen til barna.
    At lærere snakker om nyheter er jo for å lære barna å følge med og bli interessert i samfunnet vi lever i. Det er ikke fordi læreren vil kaste bort tid på vissvass – da har man til de grader misforstått!

    Kunne kommentert mer, men tok det viktigste. :o)

    PS. Jeg er selvsagt for at man skal pusse opp skoler, forbedre lærerkvaliteten, lærerplaner, gi barna varm mat og frukt osv, dette ville garantert økt trivselen for alle -og dermed gitt økt læring.
    Så vi kan kansjke være enige at heldaggsskole rett og slett ikke er NOK? :o)

    Mvh Marianne

    • Husker at læreren en gang brukte to skoletimer på å snakke om da paven døde. Det kan man ikke kalle nødvendig eller spesielt samfunnsengasjerende. Det hadde til nød gått i en KRL- eller samfunnsfagstime, og 15 minutter hadde holdt.

      Det trengs mer enn heldagsskole for å få orden på den norske skolen, ja 🙂

      Takk for engasjement 🙂

    • yen sier:

      Jeg er veldig glad å høre at du jobber på en bra skole og trives :),fordi dem er det få av. Samarbeide med andre skoler er en flott måte å få nytt innspill. Stå på!

      Du jobber som lærer kanskje?
      Hvis ja: Da kan bør du kanskje vente med å utale deg om kvaliteten på lærer. DET FINS INGEN LÆRER SOM TØR Å MENE NOE NEGATIV OM ANDRE LÆRERE, SPESIELT HVIS DE ER DERES EGNE KOLLEGER. Dette vet jeg, fordi jeg og mine medelever har prøvd å si fra. Klasseforstander/inspektører smiler stille når de møtes med klager om andre lærer. De lager til og med unnskyldninger for dem som om vi elever ikke synes samtalen er ubehagelig nok. Vet ikke om grunnen er yrkesetikk eller om det er fordi de ikke bryr seg nok til å handle.

      Må nesten nevne at det er ganske sårende at du mener både jeg OG bloggeren ikke klarer og skille lærerik stoffer(eks. nyheter og andre ting som anngår samfunnet)fra vissvass. Vi er jo tross alt voksne mennesker som har minst vgs bak oss. I tillegg er disse innleggene tydelige tegn på at vi er samfunns interesserte mennesker og hadde ikke takket nei til å diskutere nyheter som relaterer til det.

      Kanskje den forrige innlegget mitt ikke gjorde tydelig på hva jeg mener med vissvass. Du misforstod og trodde læreren min snakket om dagens nyheter og situasjon. NEI, han snakket om det som skjedde i hans tid(pluss tidlig på 1900-tallet, norsk historie. Nevnte jeg at det var engelsk vi hadde?)og hverken om dagens situasjon eller faget.Basert på den elevenes dårlige prestasjon under eksamen, så må det finnes en grense på hvor mye innspill av »dagens nyheter» mannen kan gi.

      Jeg håper at du og flere andre er også enige på denne definisjonen av vissvass i klasserommet: alt som ikke kan relatere seg til pensummet eller bidrar til suksess i eksamner/prøver er vissvass. Selv om man trekker inn samfunn relaterte nyheter/saker så må det ha et sammenheng med det man prøver å undervise. Det skal jo være en komplement til pensummet og ikke på bekostning av pensummet.
      (Hvis jeg igjen mislykker med å gi en god forklaring, så beklager jeg. Vært uheldig med skolene jeg har gått på.)

      Dessuten så fikk man massevis av nyheter ovs. i samfunnsfag timene. Det er tid, sted og mengde for alt!

      Jeg tror vi er enige om hva som trengs forå løfte opp nivået blant skolen og at nivået må bli høyere er det ingen tvil om! Men er usikker om vi er på samme side når det gjelder prioriteringen. Jeg mener vi skal først og fremst å få elevene til å like skolen ved å forbedre nåværende situasjon, finne ut hva tiden går til før vi vurdere å legge til mer. Tid er dyrtbart og barndommen er kort.

      Ps. Hvis det er noe uklart, så må det bare å spørre så unngår vi misforståelser i framtiden 😉

      (Prtscqueen, I hear you 🙂 To timer om paven! lol! Så utrolig upassende. Gud, finn et passende blogg og ta det der.)

  12. yen sier:

    sorry, ble revet med igjen. uff

  13. Marianne S sier:

    Jeg er ikke lærer og har heller ikke uttalt meg om generell kvalitet på yrket.
    Jeg skjønner heller ikke at dine personlige dårlige erfaringer med enkelte lærere har noe med et argument mot heldagsskole.
    Jeg snakker om heldaggskole på barneskolen og finner det vanskelig å diskutere med deg når du snakker om VGS.
    Uttalelsen din om at ingen lærere vil snakke om andre lærere er også veldig merkelig, du drar alle under en kam her. Hvordan kan du vite det om alle lærere, alle skoler? :o)
    Enkeltepisoder får stå for seg selv, hevingen av kompetansenivået hos lærere er jeg 100%sikker på at alle lærere vil snakke om, fra et saklig ståsted. :o)

  14. Marianne S sier:

    (Så merkelige disse smileyene blir…)

  15. yen sier:

    Tar det kort:

    Du er hverken lærer eller elev?

    Har vært i et klasserom veldig lenge og er fremdeles der store deler av uka 🙂

  16. gunn elin pedersen sier:

    Vissvass,javisst!!
    Jeg mener jeg har godt belegg for å kreve at undervisningen skal ta for seg kompetansemålene i skolen.Jeg opplevde at mine barn som nå er gått ut av skolen hadde 25 % av tiden sin som gikk bort på turing,ski,og reiser.Etterpå måtte de sitte med lekser 3-5 timer hver dag!DEt er ikke foreldrene som skal være lærer.De fikk lekser i fagstoff de ikke hadde gjennomgått!!
    Hvorfor er det ingen som tar for seg svømmeundervisningen.Mange skoler har ikke åpent mer enn toppen 8 uker i året bassenget.En av mine lærte seg så vidt å svømme i 7.klasse.Men han hadde neppe tatt svømmeknappen!!!
    Heldagsskole er laget for voksne!!Barna har krav på nok fritid!Jeg foretrekker lekser framfor heldagsskole.Da har jeg mulighet for å samtale om skolen og få innsyn i barnas skoledag.I den digitale verden har nå foreldre ingen mulighet til å følge med på hva elevene holder på med på data i skolen.Vi har krav på info!
    Heldagsskole uten lekser kommer ikke til å fungere for det kommer til å bli lekser da også-Det er tross alt repetasjon de lærer av.
    Jeg kan ikke se at heldagsskole er barnevennlig,men ser heller ut til å være et produkt av manglende barnetilsyn og egoisme.

  17. Marianne S sier:

    Gunn Elin Pedersen:
    Har du belegg for dine påståtte 25%? Du må kunne dolkumentere slike tall, ellers har det jo ingen troverdighet.
    Kompetansenivå har ikke noe med diskusjonen heldagsskole/ikke. Heller ikke svømmeundervisning eller mangel på sådan.
    At heldagsskole er praktisk for voksne, er sant, det er også barnehager som er åpent fra 7-17. Barn ned i 9 mnd alder går der. Jeg kan se dilemmaet ved dette.
    Barns rettigheter til tid med foreldrene sine, burde vært sterkere.

    Men sannheten er at de aller fleste elever allerede er på skolen i dette tidspunktet, Sfo -skole -sfo igjen. En heldaggskole vil kunne deles opp på en mer hensiktsmessig måte, med klassetimer, fritid(SFOtid)og matservering på et seriøst nivå.
    Sannheten er at dagen IKKE vil bli lenger for de fleste.
    Du påstår at det vil bli like mye lekser – hvor har du dette fra? Det ser jo ut som om du tror barna skal sitte på skolebenken fra morgen til kveld ved innføring av heldasskole, da har du grundig misforstått.
    Så sier du » I den digitale verden har nå foreldre ingen mulighet..osv..vi har krav på info!»
    Jeg skjønte ikke hva dette har med heldasskole å gjøre heller…

    Mvh Marianne.

Legg igjen en kommentar