Ikke hør på hva mora di sier!

… eller?

Da jeg var liten undret jeg meg over hva som skjedde hvis jeg kom til å spise et frø. Jeg var redd for at det skulle begynne å vokse et tre inni magen min. Derfor tok det flere år før mamma overbeviste meg om at det så absolutt ikke gikk an at et tre begynte å vokse inne i én. Og jeg turte å spise solsikkefrø. Jeg lever enda.

I dag ble jeg småsjokkert da VG Nett kunne opplyse om at leger hadde funnet noe de tror er et edelgranskudd inne i lungen på en antatt lungekreftsyk russer under en operasjon. I lungen riktignok (jada, mamma hadde  rett). Jeg har i dag forståelse for at et evt. frø ikke klarer å holde seg i magesekken lenge nok til å begynne å spire. Men likevel er nå dette ganske skummelt, med mindre godeste Mr Sidorkin har svelget (heter det «svelget» hvis man suger noe nedover i lungene? Pustet inn en grankvist?) en grankvist med vilje for å få oppmerksomhet.

Heldig for han ble skuddet i hvert fall oppdaget før treet ble 40 meter høyt.

  

I følge biolog Olga Baranova kan jeg med trygghet spise (og puste inn) frø. «Det går ikke an at en plante vokser fra et lite frø inne i en menneskekropp. For at en plante skal vokse fra et frø må en rekke forhold inntreffe; Først og fremst må man ha lys, deretter vann og til slutt en viss temperatur.» Men om jeg skal være sikker vet jeg ikke, for i følge Steinkjer kommunes nettsider er edelgranen «veldig skyggetålende«. Skal dere holde pusten neste gang dere går i skogen? 

 
(Bildekilde I, II)

Legg igjen en kommentar